22 september 2021

Een administratieve baan: wat houdt dat in?

Ieder bedrijf moet administratie doen en er is dus overal wel een administratieve medewerker in dienst. Maar wat houdt een administratieve baan precies in? Dat weten niet veel mensen namelijk, terwijl de term veel voorkomt en er veel administratieve medewerkers zijn. Er zijn zelfs verschillende administratieve banen, denk aan een financieel administratieve baan, een commercieel administratieve baan of een secretarieel administratieve baan. Ze hebben alle drie eigen focuspunten, maar het gaat wel allemaal om administratie.

Administratie houdt in dat je vooral in het kantoor werkt. Je houdt de administratie bij, of dit nu van de commercie of financieel is. Je werkt veel met de computer en houdt contact met leveranciers, klanten, medewerkers en management. Je organiseert en begeleidt vergadering en je analyseert informatie die eruit en erin komt.

Taken en werkzaamheden bij een administratieve baan

Bij een administratieve baan heb je een breed takenpakket en hou je je bezig met veel verschillende dingen. Hieronder hebben we enkele dingen onder elkaar geschreven die bij de baan horen:

  • Je houdt contact via telefoon, mail, chat of post met klanten en leveranciers en verwerkt deze informatie in het systeem
  • Je maakt afspraken
  • Je verwerkt informatie in dossiers en het archief

Wat je precies nog meer doet, hangt vooral af van de plek waar je werkt. Op elke plek moet op andere dingen gelet worden. Zo heb je ook kleine en grote bedrijven. Bij kleine bedrijven zul je minder moeten archiveren en minder afspraken hoeven maken dan bij een groot bedrijf. Daar regel je waarschijnlijk veel meer en houd je bijvoorbeeld het personeelsbestand bij. Om je goed voor te bereiden op een administratie baan is een opleiding tot administratief medewerker volgen altijd erg fijn. Die stoomt je echt klaar voor de baan.