27 november 2021

Het fijne van een motor

Niet elke motorfiets heeft dezelfde bochtsnelheden, en elke rijder is anders. Sommige rijders vinden de agressieve setups gewoon te gevoelig, terwijl anderen de motorfietsen te volgzaam zullen vinden, maar degenen wier rijstijl sterk afwijkt van die van hun leeftijdsgenoten, houden van de indrukwekkende winst en moeten gewoon een beetje risico nemen met hun cafe racer. Het is het risico om eraf te worden gereden dat het leuk maakt om snel te rijden, dat is zeker. Maar opvallen doe je niet alleen door hard te rijden. Ook door bijvoorbeeld Royal Enfield onderdelen aan je motor toe te voegen val je op of eigenlijk valt je motor op.

Een motor is ook gevaarlijk

In de racerij komen twee soorten risico’s naar voren: De gemiddelde roekeloze streetfighter rijder (vaak op een bmw r nine t caferacer), en die andere groep, de stoere enduro rijders. De straatcoureur met een voorliefde voor risico in de bochten zal op zoek zijn naar een motorfiets met dat soort betrouwbaarheid en snelheid, en zal een motorfiets vinden met die beschrijving en het vermogen en de stabiliteit om dat te ondersteunen, met motor onderdelen zoals bijvoorbeeld een stuurschakelaar. De speciaal gebouwde enduro-motorfiets heeft dat vermogen, maar in een kleinere verpakking. Veel pk’s, wendbaarheid en een redelijk laag brandstofverbruik, met de veiligheidsvoorzieningen, zoals ABS en tractiecontrole om je de kans te geven een beetje buiten je comfortzone te rijden met al dat vermogen in de aanslag.

Het beste van het beste

Enkele van de duurste motorfietsen van dit moment zijn de circuitmotoren. Misschien zijn ze het waard, misschien zijn ze gewoon duur. Wanneer we ze in de echte wereld gaan berijden, wordt de pretfactor gecompenseerd door die overweldigende snelheid en het risico om onszelf te vernielen omdat we met een beetje extra voorzichtigheid moeten rijden. De truc is om die snelheid en behendigheid in evenwicht te brengen met een plezierige rit op de weg, die niet zo saai is als het gemiddelde woon-werkverkeer op de snelweg, maar waarbij je toch op een veilige en acceptabele manier kunt rijden en af en toe kunt inhalen en remmen, neem ook een db killer uitlaatdemper om je buren niet gek te maken. De meeste racers moeten fatsoenlijke bochten hebben en een stabiele machine, maar ze moeten ook een wendbaar rijgedrag hebben en het vermogen om te starten.

Zorg goed voor je caferacer

Als je het geld ervoor over hebt, is dat mooi meegenomen, maar het is ook een gok die sommige enduro-rijders gewoon niet willen wagen. Degenen die niet zo extreem zijn, zijn misschien op zoek naar een motor die een sportieve zitpositie heeft, die gemakkelijk in de stad te berijden is en die geschikt is om op een weg met snelheidsbeperkingen te worden bereden. Schaf voor de winter een druppellader aan zodat je motor ook tijdens de uren dat je er niet mee rijdt in goede conditie blijft.